Dans le cadre des homologations Euro 6 et des évolutions à venir, une série d'exigences sont à satisafaire dont des mesures des émissions polluantes basées sur les mesures d'émissions (gaz polluants et particules) à l’échappement en laboratoire (en utilisant le cycle WLTC) complétées par des mesures d'émission en conditions de conduite réelles (RDE) réalisées par un (PEMS)
Les mesures en conditions de conduite réelles permettent de corréler les émissions de gaz polluant entre les mesures effectuées en laboratoire pour le cycle d’homologation et le véhicule conduit quotidiennement sur route.
Les essais RDE sont réalisés sur route ouverte. Ces derniers reprennent les différentes étapes du cycle WLTC. Ils doivent donc commencer par une partie urbaine, suivi d’une portion hors agglomération et d'une section sur autoroute. Les tests en conditions de conduite réelles se déroulent sur des routes dont l’altitude est inférieure à 700 mètres et des températures comprises entre 0 °C et 30 °C.
L’ensemble des émissions de gaz à effet de serre et de gaz polluants est mesuré durant un essai RDE mais seules les émissions de NOx sont discriminantes. Ainsi, pour Euro 6d full, les émissions de NOx ne doivent pas être supérieures à 1,5 fois les émissions admissibles pour un véhicule homologué sous cette norme.
A noter que dans le cadre de l'homologation Euro 6 (et ses déclinaisons futures), les mesures RDE sont également requises pour les mesures ISC.
Ce test concerne les véhicules déjà en circulation qui doivent également être restés conformes aux réglementations sur les émissions. Ces essais sont obligatoires pour toutes les homologations depuis le 1er janvier 2019 et pour tous les nouveaux enregistrements depuis le 1er septembre 2019.
Le constructeur doit garantir la conformité du véhicule par rapport aux données d’homologation pour une durée minimale de 5 ans ou 100.000 km, au premier des deux termes échus. La conformité en service concerne les tests d’émissions de gaz polluant, en laboratoire et en conditions de conduite réelle, et les tests d’évaporation.
Le JRC - Joint Research Centre (Centre commun de recherche ou CCR) qui est le laboratoire de recherche scientifique et technique de l'Union européenne a publié un guide pour les véhicules légers (Guidance note for light-duty vehicles) concernant les essais sur route à l'aide des PEMS.
Ce guide fournit les meilleures pratiques pour la préparation, l'exécution et le suivi des tests d'émissions qui sont réalisés avec des PEMS à bord de véhicules légers (LDV) équipés de moteurs à combustion conventionnels (essence, diesel, GNC, GPL), en particulier pour tester les véhicules conformément aux exigences législatives européennes en matière de RDE établies dans les règlements (UE) 2017/1151, 2016/427, 2016/646, 2017/1154 et le dernier paquet RDE act4 (règlement 2018/1832 et corrigeum), collectivement dénommés dans le présent document les règlements UE-RDE LDV.
Les mesures RDE à l'aide de PEMS entre dans 3 grandes catégories :
Plus spécifiquement pour les essais EU-RDE-TA et EU-RDE-ISC, les critères de sélection des véhicules suivants s'appliquent (liste non exhaustive) :
De nombreux facteurs sont à intégrer qu'ils soient obligatoires ou recommandés
Concernant les conditions d'essais, le tableau ci-après présentent les exigences (pour les exigences et recommandations pour les essais autres que ceux définis dans les EU-RDE-TA et EU-RDE-ISC, celles-ci sont consultables dans le document Guidance note for light-duty vehicles) :
Condition | EU-RDE-TA & EU-RDE-ISC requirements |
Test duration | 90 to 120 minutes |
Engine start | In order to assess the emissions during trips in hot start, a certain number of vehicles per PEMS test family shall be tested without conditioning but with a warm engine. An engine can be considered as warm when the engine coolant temperature and/or engine oil temperature is above 70 ºC. |
Test route requirements - Urban, rural and motorway definitions and shares |
- Urban, rural and motorway driving defined by speed: - Urban, rural and motorway driving minimum distance: 16 km The vehicle velocity shall normally not exceed 145 km/h. This maximum speed may be exceeded by a tolerance of 15 km/h for not more than 3 % of the time duration of the motorway driving. Local speed limits remain in force at a PEMS test, notwithstanding other legal consequences. |
Test route requirements - Average speed and stop times | - Urban average speed: ≥15 km/h and ≤ 40 km/h - Cold start average speed including stops: ≥15 km/h and ≤ 40 km/h - Cold start maximum speed ≤ 60 km/h - Stop periods (when vehicle speed < 1km/h) shall account for 6 –30% of time duration of urban phase. No stop shall exceed 300 seconds or the trip will be voided. - Stop period during cold start ≤ 90 seconds |
Ambient conditions – Temperature | - Moderate: ≥ 0°C and ≤ 30°C - Extended: (≥ -7°C and < 0°C) or (> 30°C and ≤ 35°C) Derogation limits(for new vehicles or types of véhicules depending of the different categories see more): - Moderate: 3°C to 30°C - Extended: -2°C to <3°C and >30°C to 35°C |
Ambient conditions – Altitude | - Moderate: ≤ 700 m above sea level - Extended: >700 m and ≤ 1300m above sea level - Maximum altitude difference between start and end point: 100 m - Maximum cumulative altitude gain: 1200 m per 100km. Valid for both the urban and total trip. |
Road conditions | EU-RDE-TA and EU-RDE-ISC cannot be performed on unpaved roads. In addition, even though the EU-RDE LDV regulations do not specify this point, common sense and safety recommend avoiding extreme weather conditions (mud, icy roads, and fresh snow). |
Fuel lubricating oil, reagent | Vehicles must be run using market fuel, oil, and reagent, always following the recommendations of the vehicle's manufacturer. It is require d to collect a sample of the test fuel(s), oil and reagent(s) for EU-RDE tests whenever the emissions are above the NTE limit. |
Driving Time | Tests should be conducted during normal working days (Monday to Friday). Recommended hours range from 7am to 8pm. |
Vehicle payload | The vehicle's basic payload shall comprise the driver, a witness of the test (if applicable) and the test equipment, including the mounting and the power supply devices. The total shall not exceed 90% of the vehicle's permissible payload. |
Vehicle pre-conditioning | Before an EU-RDE-TA or EU-RDE-ISC test, the vehicle has to be driven for at least 30 minutes, parked with doors and bonnet closed and kept in engine-off status between 6 and 56 hours within moderate or extended altitude and temperatures conditions. Soaking temperature 3 hours prior to the test must be recorded. It is recommended to drive in normal roads and at least 20 to 25 minutes on the motorway to limit the risk of regeneration of the DPF during the actual test. In general terms, the recommendations regarding the use of vehicle air-conditioning, auxiliary devices, payload, road condition, gear shifting, tyre conditions and the driver behaviour apply to the pre-conditioning drive. When several EU-RDE tests are conducted in consecutive days, the previous day EU-RDE test can be used as pre-conditioning drive for the current day test. Problems identified during the pre-conditioning and the total soaking time should be reported. It is not necessary to make use of the PEMS instruments during the pre-conditioning drive. However, its use is encouraged to identify potential problems with the instrumentation performance or in the recording that may prevent/delay the actual EU-RDE test. During the parking in low temperatures it might be wise to heat the PEMS equipment using an external source in order to avoid issues of condensation. For a hot EU-RDE test, the vehicle shall be driven to reach an engine oil or engine coolant temperature above 70C. Then the engine shall be stopped, and the pre-test shall be performed (calibration of PEMS system). |
Vehicle air-conditioning and auxiliary devices |
The air conditioning system or other auxiliary devices can be operated in a way which corresponds to their possible use by a consumer at real driving on the road. Any misuse of the air-conditioning system should be avoided, such as for instance using it with open windows, if not needed for the measuring equipment. The recommended temperature for the comfort of the passenger(s) is in the range of 20 to 24°C. All original auxiliary devices available to the user are allowed (i.e. only original devices from the Manufacturer). Any use shall be documented. Electrical auxiliaries that are automatically shut-down when their goal is achieved (i.e. rear window heating, mirror heating, etc.) should only be re-started again if actually needed for a safe driving. |
Vehicle gear shift and operating modes | When several gear shift and/or vehicle operating modes are available the vehicle can be tested under any mode: eco, standard, sport, etc. with the exception of the off-road modes (for non-paved roads). It is however recommended to use the predominant mode, including the D (drive) mode for automatic transmissions. OVC-HEVs vehicles may be tested in any selectable mode (charge depleting, charge sustaining), including battery charge mode. In case a vehicle has a "race" mode, to be used only on test tracks, this mode shall not be used for EU-RDE testing, as safety features might be disabled. It is strongly recommended not to disable safety related vehicle modes (e.g. ABS, DSC, ADM, ESP, etc.) in case the test is carried by non-professional drivers. |
Vehicle battery | Vehicles should not be tested with an empty battery. In case the vehicle has problems starting, the battery may be replaced following the recommendations of the vehicle's manufacturer. The vehicle shall then be pre-conditioned as indicated above and tested. It is possible to charge the battery prior to the pre-conditioning but not before the start of an EU-RDE-TA or EU-RDE-ISC tests. |
Vehicle tyres |
The tyre types and pressure shall be according to the vehicle's manufacturer recommendations. The tyre pressure shall be checked prior to the pre-conditioning and adjusted to the recommended values if needed. The tyre profile depth should be verified according to the recommendations of customer safety associations (e.g. ADAC), but should have at least 3mm of tread depth for summer tyres and 4 mm for winter tyres. The use of chains is not permitted since the EU-RDE trip speed requirements cannot be fulfilled and it is not recommended to drive on snow during EU-RDE tests and it is not recommended to drive under extreme weather conditions during EU-RDE tests. |
Tout dispositif de cartographie peut être utilisé pour définir un itinéraire susceptible d'être conforme aux exigences de l'essai EU-RDE, notamment en ce qui concerne les parts de distance urbaine/rurale/autoroute requises, la différence d'altitude entre le point de départ et le point d'arrivée et le gain d'altitude cumulé.
Pour les essais EU-RDE-TA et EU-RDE-ISC :
Une fois le ou les trajets définis, il est recommandé de les "essayer", en utilisant un enregistreur de données pour enregistrer la vitesse et l'altitude du véhicule. Il est recommandé d'effectuer ces essais aux heures de la journée prévues pour l'essai complet EU-RDE avec le PEMS. En fonction de la situation du trafic local et des embouteillages potentiels, il est également conseillé de concevoir des itinéraires alternatifs et/ou des détours locaux. Il est également recommandé d'éviter d'utiliser plus de deux fois la même rue dans un itinéraire spécifique.
Il est suggéré de ne pas toujours choisir le même itinéraire pour chaque test EU-RDE, mais de les varier. Il est également recommandé d'effectuer le test EU-RDE à chaud sur le même itinéraire que les tests équivalents à froid.
Pression des pneus - Profondeur de la bande de roulement des pneus - Contrôle OBD - Y a-t-il des témoins d'alerte activés sur le tableau de bord ? - Fluides du véhicule - Modifications aérodynamiques - Kilométrage (EU-RDE-TA : 3 000 - 15 000, EU-RDE-ISC : 15 000 - 100 000 km) - Âge du véhicule - Pays d'immatriculation et d'utilisation - Le véhicule fait-il l'objet d'une campagne de rappel ou d'entretien - Le véhicule a-t-il été utilisé pour la course/le sport automobile - Le véhicule a-t-il transporté des charges lourdes au-delà des spécifications du constructeur ? - Vérifier les traces de tuning - Une partie du système de post-traitement des émissions a-t-elle été remplacée - Historique des services et des réparations
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Procédures de pré-test
Réalisation du test
Post-test
Conclusion de la série d'essais (démontage du PEMS)
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